Nieuws

Koninklijke Erepenning voor Broederschap St. Urbanus uit Belfeld

31 mei 2026

Broederschap St. Urbanus heeft een Koninklijke Erepenning ontvangen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het schietterrein in Belfeld werd de onderscheiding zaterdagavond uitgereikt door locoburgemeester Frans Schatorjé.

De Koninklijke Erepenning is een Nederlandse onderscheiding voor verenigingen, stichtingen en instellingen. Met dit ereteken spreekt de Koning zijn respect en waardering uit voor de verdiensten van Broederschap St. Urbanus, dat dit jaar het 375-jarig jubileum viert.

Schutterij

Broederschap St. Urbanus is de enige schutterij in Belfeld en bovendien de oudste vereniging van het dorp. De oorsprong van het broederschap gaat terug tot de tweede helft van de 17e eeuw. Destijds had de schutterij taken die vergelijkbaar waren met die van de huidige politie, brandweer en krijgsmacht: het handhaven van orde, rust en veiligheid voor de bevolking. Tegenwoordig bestaat de schutterij vooral als vereniging die een historische traditie in stand houdt.

Feest

Zondag organiseert Broederschap St. Urbanus een schuttersfeest ter gelegenheid van het jubileum. De dag start met een optocht van zeventien schutterijverenigingen door het centrum van Belfeld. Aansluitend staan schietwedstrijden op het programma en zijn er optredens van onder anderen Beejein veur de gein, Marco Vaessen en Coen Janssen. Bron: Omroep Venlo

Koninklijke onderscheiding

Een extra reden tot feest: tijdens deze viering van het 375-jarig jubileum heeft burgemeester Martijn Derks een Koninklijke Onderscheiding mogen uitreiken aan de voorzitter van de schutterij, dhr. Jan Ummenthum, die woonachtig is in gemeente Beesel. Hij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau.

Jan Ummenthum heeft de onderscheiding ontvangen voor zijn inspanningen voor de schutterij. In 1980 is hij toegetreden tot het bestuur van de schutterij als secretaris. Vanaf 2001 is hij actief als voorzitter. Gedurende zijn bestuursperiode heeft hij al veel betekend voor de schutterij. Zo was hij kartrekker voor de realisatie van het huidige verenigingsgebouw, was hij voorzitter van de financiële werkgroep van het organisatiecomité voor het OLS en maakt hij zich tot op de dag van vandaag sterk voor het behoud van de kernwaarden van de vereniging.